2008 var inte kvinnornas år.

Jag sitter och halvtittar på "De älskande på Cafe de Flore" som handlar om Simone de Beauvoir. Kvinnliga filosofen som skrev om det kvinnliga könet och frigörelsen.

Idag är det nyårsafton och den sista dagen på 2008. Året som inte var kvinnornas år, om man skall säga en sak om det. Aldrig har det nog varit så många uppmärksammade kvinnomord i Sverige som 2008. Engla och Caroline. Och Nathalie Johansen och Emma Cardell som båda mördares av sina pojkvänner. En av tjejjerna finns även att återfinna i mina skolkataloger. En söt, snäll och helt vanlig tjej i jeans. Det är så jävla onödigt.




Kvinna är mitt första epitet. Och kanske min största naivitet. Och alltid min främsta realitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0