Saker att göra innan jag dör .02

02. Åka till Tjernobyl

Egentligen är det inte själva kärnkraftverket jag vill till utan staden Pripyat som ligger bara 2km därifrån, där som flesta Tjernobyl-arbetare bodde. Staden som fick läggas under total evakuering. 49 000 människor bodde där och regeringen sa till invånarna att evakueringen bara skulle vara i tre dagar, för att dom inte skulle ta med sig så mycket saker. Pripyat beskrivs som en modern stad, med många unga familjer och ett nybyggt nöjesfält som inte hann öppna innan olyckan skedde. Idag är det en spökstad, men det är något med den som jag finner så otroligt facinerande. Det började en natt för 4år sedan när jag satt och surfade runt och hittade någon bildsida om Pripyat. Jag satt och läste och tittade på bilder hela den natten och var helt betagen. Jag måste dit. Pripyat ligger numera i Ukraina och det hålls faktiskt guide turer inne i staden och vid reaktorn. Strålningen där skall tydligen inte vara farlig om man inte vistas där för länge, men nere i vissa diken och hålor kan den vara riktigt riktigt hög.

image24
Pripyat från ovan. Skulle kunna vara valfri svensk förort faktiskt.

image25
Nöjesparken i Pripyat skulle öppna bara 5 dagar efter olyckan skedde.

image26

Detta är en av de mest facinerande platser i världen, jag ryser när jag ser dessa bilder och jag bara måste dit. Tyvärr är det inga så många som är sugna på att följa med som resesällskap. Inte ens min mamma som annars jobbar med SIDA i Ukraina vill åka dit. Detta är plats som stannade för en sekund för 20års sedan. Det är en död plats med en levande historia.

Fast helt död är ändå inte staden, det arbetar fortfarande folk i reaktorn i Tjernobyl. Tydligen är det ett väldigt väldigt bra betalt jobb att "städa upp" där, och det skall tydligen bo ca 3000människor runt Pripyat idag. Människor som längtade tillbaka trots riskerna eller som vägrade lämna.

Jag vill dit nu, innan staden blir mera förstörd och igenväxt.
image27

image28
Här ser man "the nuclear power plant" längst bort. Avskaffa kärnkraften?

En video som visar bilder från Pripyat både före och efter olyckan



En annan video, riktigt bra, se den



Kanske skriver mer om detta någon annan gång. Det är som sagt en drömresa och ett ämne som facinerar mig väldigt mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0